אני מגיע בחודש X אל דרום אמריקה, ומתכוון לטייל Y חודשים. איפה כדאי להתחיל? לאן כדאי להגיע? כמה זמן להשקיע בכל מקום?"

השאלה הראשונה אותה יש לשאול את עצמכם היא כמה זמן יש לכם, והשאלה השניה היא באיזה חודש אתם מתחילים את הטיול. שאלות אלו יקבעו היכן כדאי לכם להתחיל, ולאן תוכלו להגיע במשך המסע.

קודם כל, אקדים ואומר כי לדעתי האזור של דרום ארגנטינה ודרום צ'ילה (פטגוניה) הוא היפה ביותר בדרום אמריקה, ולכן כדאי לנסות לשלב אותו בכל טיול. נקודה שניה היא תקופת הקרנבל – אם אתם נמצאים בדרום אמריקה באזור פברואר, אז כדאי להגיע לאחד ממוקדי הקרנבל.

טיול לדרום אמריקה

באופן כללי, הדרך הנוחה לטיול בדרום אמריקה היא במעין הקפה או גל. גל יורד לאזור פטגוניה בתקופה של דצמבר-מרץ, ועולה לכיוון ברזיל בתקופת הקרנבל. ההחלטה שלכם היא באיזו נקודה להצטרף להקפה או לגל. החלטה זו תלויה בחודש הנחיתה שלכם.

קרחון אופסלה Upsala  הוא הקרחון הגדול ביותר בדרום אמריקה.

התקופה הטובה להגיע לפטגוניה היא דצמבר-מרץ. אם אתם מתכננים לנחות בתקופה הזו, כדאי לכם להתחיל את טיולכם עד כמה שניתן בדרום . אם אתם מגיעים יותר מוקדם, אז כדאי להתחיל יותר בצפון כדי להעביר זמן עד לתקופה הנוחה בכל  מקרה, אם אתם נמצאים בפטגוניה בדצמבר-ינואר, אז תוכלו בדיוק להגיע לברזיל לקרנבל.

מסלול הטיול

מפת דרום אמריקה לפי מדינות אין לזלזל בתכנון מוקדם של מסלול. אין חובה לרדת לפרטי פרטים ולתכנן מסלול מדויק, היכן תהיו בכל יום ובאילו אכסניות תלונו אבל רצוי להגדיר באילו ארצות מעוניינים לבקר ולכמה זמן ע"מ לבנות מסלול שיתאים לעונות.  

לגבי הפרטים הקטנים כגון: אכסניות, דרכי הגעה ועוד, תבררו עם מטיילים שבדיוק חזרו מהמקום המיועד. הם יודעים הכי טוב וימליצו או יזהירו אתכם. אפשר גם דרך האתרים היעודיים השונים.

אם עושים תכנון טוב לא צריך לקחת טיסות בין ארצות, מסלול הטיול זורם בצורה חלקה.

מקובלים שני גלי טיול בדרום אמריקה:  הגל העולה והגל היורד.

הגל העולה, מתחילים מלמטה, בצ'ילה ובארגנטינה ועולים צפונה.

המסלול פחות או יותר: צ'ילה וארגנטינה > ברזיל > בוליביה > פרו > אקוודור > קולומביה.

הגל היורד מתחילים בצפון ויורדים דרומה

סדר המסלול הינו: קולומביה > אקוודור > פרו > בוליביה > צ'ילה וארגנטינה > ברזיל.

כמובן תוותרו על מדינות שאינכם מעוניינים לבקר בהן.

תיכנון טיסות

לאחר שמגדירים את היעדים בהם רוצים לבקר ובונים מסלול בהתאם לעונות יש לקנות כרטיס טיסה.

לא כדי לחכות לרגע האחרון. לעיתים תתקשו למצוא טיסות חודשיים לפי הזמן ותאלצו להיכנס לרשימות המתנה ולעיתים לאחר את מועד היציאה דבר שיכול לגרום לכם לבלות זמן קצר יותר ביעד הראשון.

שוב ע"פ המסלול המתוכנן להחליט מה היעד הראשון והיכן אתם נוחתים. ומה יעד הסיום משם אתם חוזרים. רוב הסיכויים שתשנו את היעד או את זמן החזרה אבל כדי בכל זאת לקבוע את יעד החזרה ע"פ המסלול הראשוני המתוכנן.

ציוד

ציוד לדרום אמריקה, מה לקחת לטיול בדרום אמריקה ?

זה תלוי מאוד בסגנון הטיול שאתם מתכננים וביעדים שלכם.

אם אתם לא מתכוונים לטרק, או שהמסלול שלכם כולל רק את צפון ארגנטינה וברזיל, אזי אין טעם לקחת ציוד קמפינג .

בהנחה ומדובר במסלול של המטייל הישראלי הממוצע בו מטיילים לתקופה של החצי שנה, מבקרים ברוב מדינות דרום אמריקה ועושים את הטרקים הנחשבים אזי חשוב לקחת ציוד קמפינג, בעיקר תרמיל איכותי ונעלי הליכה טובות.

תזכרו, המטרה זה לא למלא את התרמיל, אלא לשמור על משקל סביר.

לרוב, משקל של בין 15 ל 20 קילו זה סביר, מעבר לזה אתם כנראה סוחבים דברים מיותרים.

אל תיקחו את כל המלתחה שלכם, קשה להאמין, אבל ניתן לקנות בגדים בדרום אמריקה.

קחו איתכם שניים שלושה פרטים מכל סוג לבוש, וכאשר פריט לבוש מתבלה תזרקו ותקנו חדש, כך גם תרעננו את המלתחה שלכם במשך הטיול, ולא תגלו  שבכל התמונות אתם עם אותה חולצה כחולה. 

גונקו בפיינה בפרו

עלויות הטיול

עלויות הטיול משתנות ממטייל למטייל. תלוי מה סגנון הטיול, על איזה רמת חיים אתם שומרים, האם אתם אוכלים רק במסעדות או מבשלים לעצמכם, האם ישנים באכסניות זולות או מתפנקים במקומות טובים, האם אתם נוסעים באוטובוסים מקומיים או מוניות ואוטובוסים של תיירים, האם אתם מתמקחים או ישר משלמים.

עלויות המחיה לחודש שמפורטות כאן הן בהנחה והטיול הינו טיול סטנדרטי של המטייל הישראלי בו עושים את הטרקים הידועים, אוכלים במסעדות זולות, מדי פעם מתפנקים במסעדה יוקרתית ולפעמים גם מבשלים לעצמכם, נוסעים בעיקר באוטובוסים מקומיים או בכלי תחבורה זולים, מתמקחים (בצורה מכובדת כמובן) לקבל מחיר קרוב יותר למקומי מאשר לתייר, ישנים במקומות ברמה סבירה, ועושים את האטרקציות שפחות או יותר כתובות באתר זה אותם רוב המטיילים עושים.

להלן המחירים לחודש :

עלות מחיה לחודש

אקוודור    800-900 $

פרו          700-800 $

בוליביה    600-700 $

ארגנטינה     -1200 950 $

צ'ילה         -1400 1200 $

ברזיל         -1800 1500 $

קולומביה    -1000 800 $

המחירים הם כמובן ללא מסעות קנייה מטורפים, או השתתפות בכול אטרקציה שתקרא על דרככם.

חיסונים

חיסונים – כחודש וחצי לפחות לפני הטיסה כדי כבר להתחיל את חיסונים. מגיעים ללשכת הבריאות בעירך או לאחת משני מרפאות למטייל . אם אינך יודע תתקשר לקופה בה אתה חבר ותברר היכן ניתן לעשות את החיסונים.

האחות במקום תגיד לכם אילו חיסונים אתן צריכים בהתאם ליעדים אליהם אתם נוסעים ולחיסונים שכבר עשיתם בעבר. תאלצו להגיע פעמיים שלושה בהפרשים של שבוע ע"מ להשלים את כל החיסונים.
חשוב להתחסן גם לקורונה בשביל לכנס ללא חשש.

ויזה 

ויזה – בכל המדינות בדרום אמריקה מקבלים ויזה אוטומטית לחודש עד שלושה חודשים תלוי במדינה. כבר במעברי גבול תבררו כמה זמן אפשר לקבל. לדוגמא: בפרו ניתן לקבל לשלושה חודשים, אבל לפעמים יחליט הפקיד בגבול לתת רק חודש ואז תצטרכו לשלם כסף להארכה. לכן שימו לב לבקש לשלושה חודשים. למרות שבד"כ הם נותנים אוטמטית.

לימודי ספרדית

לימוד ספרדית – כדאי מאוד ללמוד כבר בארץ קורס בספרדית. אם יש לכם זמן אז קורס למתחילים אם לא, אז קורס מזורז למוצ'ילרים גם טוב.

במידה ואתם מתכננים טיול ארוך של 4 חודשים ומעלה, מומלץ כבר ביעד הראשון לעצור בעיירה נעימה בה יש בתי ספר לספרדית, וללמוד ספרדית בצורה אינטנסיבית. אין לכם מושג כמה זה ישנה לכם את הטיול.

ביטוח רפואי  

ביטוח רפואי לחו"ל – אין לזלזל בנושא זה. אף אחד לא מתכנן להפצע אבל זה קורה. תסגרו את הפינה הזו ותטיילו בראש שקט בו אתם יודעים שיש תמיכה רפואית וכלכלית במקרה ותזדקקו.

מדובר בסכומים קטנים ביחס לסכומים שאנו מוציאים במשך הטיול.

ביטוח לאומי

לצערנו גם שאנחנו מטיילים החו"ל , עדיין אנחנו צריכים לשלם, תדאגו לסגור את כול הפינות, או לפני או אחרי החזרה על מנת למנוע אי נעימויות בהמשך.